niedziela, 26 sierpnia 2012

Dietetyczny jabłecznik na żytnim cieście

Jestem z tego ciasta naprawdę dumna!!! jest najsmaczniejsze ze wszystkich, które do tej pory robiłam! (oczywiście to subiektywna ocena) "trochę" roboty przy nim jest, może nie tyle pracy co czasu, żeby wszystko zastygło przez co mozolnie czeka się na efekt końcowy, który zapewniam jest tego warty! 
dlatego jeśli chcemy go uszykować na jakąś konkretną okazję radzę zabrać się za przygotowania dzień wcześniej,
polecam ;)

Składniki:
Spód:
  • 4 jajka
  • 1 szklanka mąki żytniej typu 2000
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 26 tabletek STEWII lub fruktoza
Masa jabłkowa:
  • 1kg jabłek
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • opakowanie żelatyny
  • 2 szklanki wody
  • STEWIA do smaku jeżeli jabłka są za mało słodkie
Masa budyniowa:
  • 2 opakowanie budyniu
  • 3 szklanki mleka 0,5%
  • Stewia/fruktoza do smaku
Sposób przygotowania:
Spód:
  1. Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy na sztywną pianę
  2. mąkę, STEWIE, proszek do pieczenia, żółtka, powoli dodajemy do białek miksując na najmniejszych obrotach
  3. ciasto wylewamy do niewielkiej prostokątnej blaszki wyłożonej papierem do pieczenia
  4. pieczemy przez około 25 minut w temp. 180 stopni, najlepiej sprawdzić drewnianym patyczkiem czy ciasto jest wypieczone
  5. odstawiamy do wystygnięcia, ja wyciągnęłam z blachy, odkleiłam papier do pieczenia, następnie wyłożyłam blachę folią spożywczą, żeby później pozostałe masy nie przesiąkły metalem, ale jeśli użyjemy formy silikonowej to nie ma takiej potrzeby
Masa jabłkowa:
  1. Jabłka myjemy, obieramy i trzemy na tace na największych oczkach
  2. wkładamy jabłka do garnka, zalewamy 2 szklankami wody i cynamonem
  3. gotujemy raz po raz mieszając i ewentualnie dolewając wody, aż zmiękną (15-20 minut)
  4. ewentualnie dosładzamy powstały mus STEWIĄ
  5. żelatynę rozpuszczamy w 0,5 szklance wrzątku i wlewamy do musu
  6. mieszamy i gotujemy jeszcze przez chwilkę, żeby mieć pewność, że żelatyna dobre się rozpuściła
  7. odstawiamy do wystygnięcia, a następnie wkładamy do lodówki, żeby mus zaczął się ścinać od żelatyny
  8. kiedy będzie już dość gęsty wylewamy na przestudzone ciasto
Masa budyniowa:
masę to należy przygotować dopiero kiedy mus jabłkowy całkowicie zgęstnieje na cieście, musi być całkowicie stężały! ja przygotowałam go w tym samym czasie co mus, a on tak długo zastygał (całą noc), że budyń musiał przeleżeć całą noc w lodówce w garnku i co dziwne zrobił się przez to rzadki! nie wiem co się stało zwłaszcza, że jak wkładałam był bardzo gęsty, dlatego stanowczo odradzam i zalecam przygotowanie dopiero gdy nasze ciasto z  musem przeleży noc w lodówce
  1. przygotowujemy budyń wg. przepisu na opakowaniu jednak dajemy o 1 szklankę mniej mleka (czyli 3 szklanki), dodajemy STEWIE wg smaku
  2. czekamy aż wystygnie
  3. nakładamy/rozsmarowujemy na masę jabłkową
  4. wstawiamy placek do lodówki, żeby tym razem budyń zastygł ;)
Jak widać dużo czasu trzeba, więc istotna w wykonaniu jest cierpliwość :)




SMACZNEGO ! ! ! :)

1 komentarz:

  1. Mmmm :) Jednak dla mnie jak i pewnie dla wielu przydala by sie informacja o kalorycznosci tej pysznosci.

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.